Capriole Coffee-Service mag de koffiemerknaam Douwe Egberts (DE) van voedingsmiddelenconcern Sara Lee gebruiken om internetbezoekers naar zijn website te leiden.
Dat heeft de rechter in Middelburg woensdag 18 januari in kort geding bepaald. Sara Lee had het kort geding aangespannen tegen Capriole, een van zijn dealers. Het concern vroeg de rechter het bedrijf, dat koffie en koffiemachines van Sara Lee/DE en andere merken levert voor op het werk, te verbieden de naam Douwe Egberts te gebruiken als zoekwoord voor zijn internetadvertenties. De dealer voor de zakelijke markt gebruikt het merk Douwe Egberts onder meer als Adword in Google.
Met deze vorm van reclame maken, wordt volgens Sara Lee door Capriole inbreuk gemaakt op het merkenrecht. De rechter ziet echter geen wezenlijk verschil tussen deze vorm van reclame maken door Capriole met de naam Douwe Egberts en ander vormen, zoals in folders en op briefpapier. Tussen Sara Lee/DE en Capriole bestaat een jarenlange relatie. ‘We blijven blij dat Capriole onze klant is’, reageerde een woordvoerster van Sara Lee.
Het is niet voor het eerst, dat er een kort geding wordt aangespannen vanwege ‘misbruik’ van merknamen voor advertenties in zoekmachines. In november 2003 stapte Google zelf al eens naar de rechter om over adverteren in zoekmachines duidelijkheid te krijgen.
Commentaar van Capriole: “Het komt vaker voor, dat de handelsnaam Douwe Egberts in advertenties wordt gebruikt . Op internet zou het nu ineens niet mogen. In de afgelopen 80 jaar hebben we met Douwe Egberts ook geadverteerd in folders, op briefpapier, auto’s, etc.”
Bron: Zibb.nl/ MarketingFacts