Tot 2011 zal e-commerce in Europa ‘jaarlijks met 21 procent groeien, maar in Nederland met 28 procent.

Dat schrijft Forrester in haar ‘Europe’s eCommerce Forecast: 2006 To 2011′ dat vandaag is uitgebracht. Het is vervaardigd door de Nederlandse onderzoeker Jaap Favier.

Voor Europa als geheel betekent dit een stijging van ruim 102 miljard euro in 2006 tot 263 miljard euro in 2011.

Tegelijkertijd groeit de e-commerce in Nederland van bijna 3,5 miljard euro in 2006 tot een kleine 11,8 miljard euro in 2011.

Europese groei

Nederland blijft de grote vijf Europese landen – Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje – voor in groeipercentage. Zweden en Denemarken vertonen een hogere gemiddelde toename, evenals de landen waar e-commerce nu nog weinig voorstelt en voor een inhaalslag staat: Ierland, Oostenrijk, Zwitserland, Portugal en Griekenland.

Het aantal online kopers in Europa groeit van 100 miljoen (58 procent van de Europeanen van 16 jaar en ouder) dit jaar tot 174 miljoen (74 procent) in 2011.

De gemiddelde besteding groeit van grofweg 1.000 euro per jaar per koper tot 1.500 euro in 2011. Nederland heeft weliswaar relatief de meeste webkopers, maar de gemiddelde besteding ligt ook dit jaar met 688 euro laag. De gemiddelde Britse besteding per persoon per jaar komt op ruim 1.700 euro in 2006. De Britten blijven deze race leiden en komen wat het aandeel e-commerce betreft veel hoger uit dan Duitsland, met 29 procent van alle Europese online handel in 2011.

Opmars kleding/alcohol/sportwaren

Reizen blijft de belangrijkste categorie, maar het belang daalt van nu meer dan 33 procent van het totale e-commerce bedrag tot 29 procent in 2011: ofwel 77 miljard in 2011. Kleding is relatief een grote groeier, met een verdrievoudiging (ruim 200 procent) in vijf jaar, zo verwacht Forrester, tot 31 miljard in 2011. Dat wordt overtroffen door groeipercentages van alcohol (283 procent) en sportartikelen (245 procent).

Bron; Planet