Vanaf 28 juni 2025 gelden strengere regels voor digitale inclusie op basis van de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)-richtlijnen. Maar wat betekent dat eigenlijk? En wie moet hieraan voldoen? In deze blog nemen we je mee door de belangrijkste punten: wat de Europese Toegankelijkheidswet 2025 inhoudt, waarom het belangrijk is, wie eraan moet voldoen, en hoe je jouw website of webshop compliant maakt.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen een website, app of andere digitale dienst kan gebruiken. Ook mensen met een beperking, zoals slechtzienden, doven of mensen die moeite hebben met een muis of toetsenbord, moeten ermee overweg kunnen.

Hier zijn enkele voorbeelden van aanpassingen die dit mogelijk maken:

  • Beschrijving bij afbeeldingen (alt-teksten), zodat schermlezers uitleggen wat er te zien is.
  • Goede kleurcontrasten tussen tekst en achtergrond.
  • Navigatie met het toetsenbord voor wie geen muis kan gebruiken.

De European Accessibility Act (EAA) zorgt ervoor dat dit vanaf 28 juni 2025 voor veel bedrijven verplicht wordt.

Waarom is dit belangrijk?

  1. Gelijke kansen voor iedereen Voor veel mensen met een beperking is het lastig om digitale diensten te gebruiken. Door jouw website of webshop toegankelijk te maken, geef je iedereen gelijke toegang.
  2. Betere gebruikerservaring Toegankelijke websites zijn vaak prettiger in gebruik voor alle bezoekers. Denk aan duidelijke navigatie en goed leesbare tekst. Dit kan de klanttevredenheid verhogen.
  3. Wettelijke verplichting Voor overheidsinstanties is digitale toegankelijkheid al verplicht sinds 2020. Vanaf 2025 geldt dit ook voor veel bedrijven. Niet voldoen kan leiden tot klachten, juridische claims of boetes.
  4. Meer bereik Met een toegankelijke website kun je een bredere doelgroep aanspreken. In Nederland leven ruim 2 miljoen mensen met een beperking. Dat is een flinke potentiële klantengroep!

Wie moet eraan voldoen?

De regels gelden niet voor iedereen. Hier is een overzicht van wie wel en niet onder de verplichting valt:

Overheidsinstanties

Overheidswebsites en -apps moesten al sinds 2020 voldoen aan de WCAG-richtlijnen. Dit geldt ook voor gesubsidieerde organisaties, zoals scholen en zorginstellingen.

Bedrijven

Vanaf 28 juni 2025 moeten ook veel bedrijven voldoen, waaronder:

  • Webshops
  • Banken, verzekeraars en andere financi√´le instellingen
  • Vervoersbedrijven (zoals OV-apps en ticketplatforms)
  • Telecombedrijven
  • Online ticketverkopers
  • Streamingdiensten (zoals Netflix en Spotify)

Uitzonderingen

Niet alle bedrijven moeten meedoen. Je hoeft niet aan de regels te voldoen als je:

  • Minder dan 10 medewerkers hebt, of
  • Minder dan €2 miljoen omzet per jaar hebt.

Ook business-to-business websites vallen meestal buiten de verplichting.

Andere organisaties

Hoewel sommige bedrijven niet verplicht zijn, is het wel slim om toegankelijkheid te overwegen. Het kan je merk versterken, klachten voorkomen en meer klanten aantrekken.

De wetgeving geldt voorlopig alleen voor websites en webshops die na 28 juni 2025 online komen. Het is nog onduidelijk of dit ook geldt voor updates van bestaande websites. Maar het is natuurlijk slim om hier alvast op voorbereid te zijn. Die wetgeving is er niet voor niets. Als organisatie wil je toch dat iedereen toegang heeft tot jouw website?

Hoe maak ik mijn website digitaal toegankelijk?

Digitale toegankelijkheid klinkt misschien ingewikkeld, maar met een gestructureerde aanpak kom je een heel eind. Hier zijn een paar stappen:

  1. Doe een toegankelijkheidstest Begin met een scan van je website of webshop om te zien waar je staat. Er zijn online tools beschikbaar, zoals de Accessibility Checker of WAVE web Accessibility Evaluation Tool
  2. Los de grootste problemen op Pak eerst de grootste obstakels aan. Denk aan het toevoegen van alt-teksten, verbeteren van kleurcontrasten en zorgen dat je website volledig met een toetsenbord te bedienen is.
  3. Werk met de WCAG-richtlijnen Volg de WCAG 2.1-richtlijnen op niveau AA. Deze bieden een uitgebreide lijst met eisen en oplossingen.
  4. Schakel een expert in Heb je geen ervaring met toegankelijkheid? Wij kunnen je helpen om je website compliant te maken.
  5. Blijf testen en verbeteren Toegankelijkheid is geen eenmalige klus. Test je website regelmatig en vraag om feedback van gebruikers met een beperking.

Hulp nodig?

Toegankelijkheid is niet alleen verplicht; het verbetert je website ook waardoor je meer klanten aantrekt. Voor overheden is het al geregeld, en vanaf eind juni 2025 geldt het voor veel bedrijven. Met meer dan 20 jaar ervaring helpt Interwijs je graag om jouw website digitaal toegankelijk te maken. Plan vandaag nog een afspraak en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen!