Google Adwords heet sinds 24 juli 2018 Google Ads. De Google Ads zal een representatie zijn van het volledige scala van campagnetypen dat nu nog beschikbaar is, onder andere Search, Display en Video.

Wat verandert er?

Vanaf 24 juli 2018 zie je het nieuwe merk van Google Ads, waaronder de nieuwe naam en het nieuwe logo, in de productinterface, het Helpcentrum, factureringsdocumenten etc.
De URL die je gebruikt om toegang tot jouw account te krijgen, verandert van adwords.google.com in ads.google.com en de URL van het Helpcentrum verandert van support.google.com/adwords in support.google.com/google-ads.
Lees meer over de deze wijziging, waaronder wijzigingen in de merken DoubleClick Digital Marketing en Google Analytics 360 Suite, in de blog nieuwe merken voor advertentieproducten.

De nieuwe Google Ads

Betere resultaten behalen met je online advertenties vereist meer dan alleen de juiste zoekwoorden of de juiste biedingen. Je moet de nuttige en wrijvingsloze ervaringen leveren die consumenten van merken verwachten. Maar zelfs de beste advertenties hebben moeite om resultaten te leveren als ze consumenten naar langzame bestemmingspagina’s sturen, dit is vooral relevant op mobiele apparaten. In de detailhandel zie je ook dat door te langzame bestemmingspagina’s het aantal conversies met maar liefst 20 procent per seconde kan dalen.

Kijk of jouw mobiele pagina’s tegen je werken

Meer dan de helft van al het internetverkeer gebeurt nu op mobiele apparaten. Toch kost het de gemiddelde mobiele webpagina vijftien seconden om te laden. Voor veel merken komt dit neer op een gemiste kans. Vooral wanneer meer dan de helft van de bezoeken wordt verlaten als een mobiele pagina meer dan drie seconden nodig heeft om te laden.

Om je te helpen begrijpen hoe de snelheid van de bestemmingspagina van invloed is op jouw advertentieprestaties, heeft Google de nieuwe mobiele snelheidsscore geïntroduceerd. Geëvalueerd op een schaal van 10 punten, waarvan 1 erg langzaam is en 10 extreem snel, kun je met de analyse snel zien welke pagina’s een snelle mobiele ervaring bieden en welke pagina’s jouw aandacht vereisen.

Bouw je case voor een snellere mobiele website

Wanneer iemand een negatieve ervaring heeft op een mobiele pagina, zal hij/zij in de toekomst minder geneigd zijn om iets van je te kopen. Om je hierbij te helpen, heeft Google twee gratis hulpprogramma’s ontwikkeld: de Speed ​​Scorecard, waarmee je kunt zien hoe jouw mobiele sitesnelheid zich opstelt ten opzichte van je concurrenten. Met de Impact Calculator, kun je de inkomsten inschatten die je mogelijk misloopt door een trage mobiele website te hebben.

Je kunt meer informatie krijgen over deze hulpprogramma’s en praktische tips voor het versnellen van jouw mobiele website op Think with Google.

Uitgebreide tekstadvertenties

Nog een interessante aanpassing in Google Ads is de toevoeging van de twee extra ruimtes voor je USP’s. Vanaf nu heb je de mogelijkheid een advertentie te creëren met drie koppen en twee beschrijvingen. Hiermee heb je de mogelijkheid om meer relevante informatie aan je potentiële klanten te tonen. Met de extra ruimte kun je ook makkelijker de kwaliteitsscore van je advertenties verhogen door deze beter op de bestemmingspagina aan te sluiten. Dit zal hoogstwaarschijnlijk je klikratio verhogen, omdat de advertenties in de zoekresultaten meer opvallen. Maar dit wil niet direct zeggen dat je hierdoor meer converterende bezoekers naar je website stuurt.

Aanleiding van deze uitbreiding is de introductie van responsieve zoekadvertenties. Met responsieve zoekadvertenties combineer je je eigen creativiteit met de kracht van machine learning. Dit om meer relevante, waardevolle advertenties te tonen. Het werkt als volgt. Je geeft maximaal vijftien advertentiekoppen en vier beschrijvingsregels op in Google Ads en het algoritme doet dan de rest. Door verschillende combinaties te testen, leert het algoritme geleidelijk welk advertentiemateriaal het beste presteert voor een specifieke zoekopdracht. Het kan dus zijn dat consumenten die naar dezelfde zoekterm zoeken, verschillende advertenties zien op basis van de context. Responsieve advertenties worden in de komende maanden geleidelijk beschikbaar gesteld aan adverteerders.