Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Maakt u gebruik van deze handige dienst van Google? U kunt hele nuttige informatie uit Google Analytics halen.

 

Welke informatie haalt u uit Google Analtyics?

  • Het aantal bezoekers
  • Gemiddelde bezoekduur
  • Het aantal pagina’s per bezoek
  • Het bouncepercentage
  • Het conversiepercentage
  • Informatie over het apparaat waar men de website op bekijkt
  • De kanalen/verwijzingen waar men vandaan komt
  • De snelheid van de website
  • Het aantal conversies
  • enz.

Al deze gegevens zijn ook weer met elkaar te combineren. Zo kunt u heel gedetailleerd rapporten genereren met zeer waardevolle informatie over uw website. Door middel van de statistieken weet u o.a. waar uw bezoekers vandaan komen, wat ze bekijken, waar ze afhaken, hoe ze navigeren binnen uw website en of het bezoek heeft geleid tot een conversie. Met deze informatie kunt u uw website optimaliseren en gericht een strategie uitstippelen om uw doelen te realiseren.

Praktische tips voor uw website en webshop

We kunnen nog wel even doorgaan over de mogelijkheden van Google Analytics m.b.t. uw website/webshop. We hebben echter een aantal praktische tips die u direct kunt toepassen, zodat u goed zicht krijgt in het zoekgedrag en de behoeften van uw bezoekers.

  1. Heeft u uw eigen verkeer uitgesloten in Google Analytics?
  2. Heeft u profielen aangemaakt voor verschillende soorten bezoekers?
  3. Als u een webshop heeft, heeft u eCommerce geactiveerd? (u kunt zo de verkopen van uw webshop bijhouden)
  4. Heeft u conversies/doelen ingesteld?
  5. Heeft u het bouncepercentage geanalyseerd per pagina?

Als u bovenstaande vragen kunt beantwoorden met ‘ja’ dan bent u op de goede weg! Heeft u echter geen idee hoe u bovenstaande moet instellen? Onze experts helpen u graag verder!