Google heeft zijn eerste officiële aankondiging gedaan met betrekking tot de introductie van mobile first index. Om precies te zijn, begon het mobile first index nog vóór de officiële aankondiging. Dit is slechts de eerste echte erkenning door Google via zijn eigen kanalen.

Google bevestigt hiermee iets wat we al vermoedden. Het bedrijf migreert namelijk individuele websites die de beste werkwijzen voor mobile first index volgen.
Hierbij moet je denken aan websites die responsief of dynamische weergave gebruiken. Deze zijn het best geschikt voor mobiel first indexing. Wanneer websites AMP (Accelerated Mobile Pages) en niet AMP-versies van inhoud hebben, geeft Google de voorkeur aan het indexeren van mobiele versies van de niet AMP-pagina’s.

Wat is Mobile First Index?

In een poging om gebruikers op alle apparaten de beste ervaring te bieden, betekent mobiel indexeren dat de Googlebot de mobiele versie van een pagina crawlt en indexeert.

Aangezien er nu meer zoekopdrachten op mobiele apparaten worden uitgevoerd dan desktops, is dit een manier voor Google om ervoor te zorgen dat de gebruikers inhoud vinden die geoptimaliseerd is voor hun apparaat. Als een website geen mobielvriendelijke versie heeft, crawlt en indexeert Google de website zoals gewoonlijk.

Om wat meer duidelijkheid te creëren, er is geen ‘mobiel first index’ die van de hoofdindex verschilt. Alle inhoud zal in dezelfde index staan, maar Google zal nu eerder de mobiele versies aan de bezoekers tonen, mits deze beschikbaar zijn.

Rankings worden niet beïnvloed

Google verzekert website eigenaren dat de mobile first index geen invloed heeft op de rankings. Dit is een wijziging in de manier waarop Google inhoud voor de index verzamelt. Met andere woorden, een website die is gemigreerd naar de indexering voor mobiel heeft geen voordeel vergeleken met een website die nog niet is gemigreerd.

Mobiel vriendelijke inhoud wordt echter hoger gerangschikt in zoekresultaten wanneer de gebruiker op een mobiel, tablet etc. zoekt. Dit is een maatregel die sinds het jaar 2015 bestaat. Dus heb je een website die nog geen responsief ontwerp voor mobiele apparaten heeft, dan is het misschien tijd om hier werk van te maken.

Invloed op Adwords

Naast het indexeren van responsive design gaat Google een stap verder. De ontwikkelingen op dit gebied zullen ook effect hebben op je Adwords campagnes. De laadsnelheid op mobiel wordt steeds belangrijker aangezien deze over een paar maanden ook onderdeel wordt van de advertentieposities (AD Rank). Een website die snel laadt op mobiel draagt bij tot een hogere advertentiepositie. Hierdoor worden je advertenties vaker vertoond. Het hebben van een goed responsive design voor mobiele apparaten kan je dus kosten in Adwords campagnes besparen.

Hoe weet je of jouw website is uitgekozen?

Websites die zijn gemigreerd naar de mobile first index worden via Search Console aangemeld. Voordat dit gebeurt word je als website eigenaar hierover geïnformeerd middels een e-mail en een melding in je Search Console Account. Daarnaast kunnen website eigenaren een aanzienlijk hogere crawlsnelheid verwachten van de Smartphone Googlebot.

De Search Console melding van Google zie je hieronder:

mobile first index

Heb je nog geen mobiel vriendelijke website?