Google Mijn Bedrijf (GMB) is een van de krachtigste manieren om de online zichtbaarheid van je bedrijf (lokaal) te verbeteren. Google voegt hier nu een extra functionaliteit aan toe genaamd Google Posts.

Jouw content/producten meteen in de zoekresultaten

Google biedt verschillende manieren om jouw Google Mijn Bedrijf-profiel te optimaliseren. Je kunt foto’s, video’s en openingstijden toevoegen of via berichten direct de klantvragen beantwoorden.

Een andere manier om de aandacht van de potentiële klant vast te houden is het publiceren van je artikelen op GMB. Google Posts kun je eigenlijk zien als gratis mini advertenties voor je bedrijf, producten of diensten. Er zijn vier soorten posts die je kunt maken om het bedrijf of diensten/producten te promoten:

  • Wat is er nieuw?
  • Evenement
  • Aanbieding
  • Product
Google Posts

Hiernaast kun je ook een Call to Action aan je GMB-Posts toevoegen zoals:

  • Boeken
  • Online bestellen
  • Bestellen
  • Meer informatie
  • Registreren
  • Nu bellen

Erg handig als je een extra kanaal aan inkomsten/conversies wilt creëren.  

Google Posts helpen bij lokale rankings

Als je je houdt aan de richtlijnen van Google, kan je bedrijfsvermelding in de zoekresultaten een nog prominentere positie krijgen. Zeker als je het combineert met je artikelen van Google Posts. De consument kan dan sneller informatie vergaren over hetgeen wat je aanbiedt. Hij-zij kan ook foto’s van jouw bedrijf bekijken, online beoordelingen lezen en zelfs een conversie voltooien (zoals een telefonische contactopname of een routebeschrijving) – en dat allemaal nog voordat ze de website bereiken.

Claim en optimaliseer!

Wanneer de consumenten uit de directe omgeving belangrijk voor je zijn, is het van belang dat Google weet waar jouw bedrijf zich bevindt. Hiervoor is de optimalisatie van je Google Mijn Bedrijf account een must.

Het claimen van jouw Google Mijn Bedrijf-profiel is de eerste stap naar lokale optimalisatie. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Dat zou te gemakkelijk zijn. Als je je GMB account hebt, kun het ook gaan optimaliseren voor jouw doelgroep. Een vermelding in Google Mijn Bedrijf, eventueel geoptimaliseerd middels de hieronder genoemde tips, zorgt er dus voor dat je met je bedrijf beter vindbaar wordt.

Tips om zelf aan de slag te gaan met Google Posts

  • Claim of creëer je GMB-account
  • Wees volledig en vermeld je actuele gegevens
  • Verifieer je locatie
  • Vermeld je openingstijden en hou het up-to-date
  • Verzamel/beheer de reviews en reageer hierop
  • Voeg geoptimaliseerde foto’s toe
  • Voeg een beschrijvende titel toe (bedrijfsnaam/je belangrijkste zoekwoord) 
  • Gebruik de Google Posts
  • Gebruik de statistieken van GMB-Insights om je website verder te optimaliseren

Kom je er niet uit?

Heb je hulp nodig bij het inrichten van Google Mijn Bedrijf?