Of het nu gaat om ​​merkpromotie, video, nieuwsupdate of zelfs een meme, (visuele) content is king! Het is dan ook erg belangrijk om jouw merk/boodschap effectief over te brengen. Op sociale media doe je dit door middel van afbeeldingen en video. In deze snel bladerende, content consumerende wereld van sociale media is visuele content vaak het eerste wat jouw doelgroep ziet en mogelijk ook het enige wat hen bijblijft.

Afmetingen per social mediakanaal

Met deze links kun je gemakkelijker navigeren naar jou gewenste social media afbeeldingsformaten.

Facebook beeldafmetingen

Met maandelijks 1,18 miljard actieve gebruikers is Facebook ’s werelds grootste sociale netwerk. Een verkeerde afbeelding zou het verschil kunnen betekenen in het aantrekken en aanspreken van je doelgroep of juist volledig genegeerd te worden.

  • Profielafbeelding: 180 x 180 (geeft 170 x 170 weer op het bureaublad)

  • Omslagfoto: 820 x 312

  • Algemene afbeelding / Link advertentie: 1200 x 628

  • Evenement afbeelding: 1920 x 1080 (aanbevolen)

  • Carousel advertentie: 1080 x 1080

Twitter beeldafmetingen

Met 313 miljoen actieve gebruikers is Twitter één van de social media netwerken waar je op moet focussen voor klantenbinding. Jouw klanten zullen Twitter vaker gebruiken om vragen te stellen over jouw product of dienst.

  • Profielfoto: 400 x 400 (wordt 200 x 200 weergegeven)

  • Header afbeelding: 1,500 x 500

  • In-Stream afbeelding: Minimum 440 x 220 (2:1 Ratio)

LinkedIn beeldafmetingen

LinkedIn kan een krachtig hulpmiddel zijn voor particulieren en bedrijven die nieuwe verbindingen willen leggen, leads willen genereren en hun merk willen opbouwen. Hoewel het een belangrijk platform is voor alle bedrijven, kan LinkedIn een echte game changer zijn voor B2B-bedrijven.

  • Profielafbeelding: 400 x 400

  • Omslagfoto: 1584 x 396

  • Bedrijfslogo: 300 x 300

  • Omslagfoto bedrijf: 1536 x 768

  • Banner: 646 x 220

  • Gedeelde afbeelding: 1104 x 736

Instagram beeldafmetingen

Instagram is een van de populairste sociale mediakanalen voor het delen van foto’s. Met meer dan 600 miljoen gebruikers is dit de beste plaats om je visuele creativiteit te demonstreren. Instagram is gebaseerd op visuals, wat een indicatie moet zijn van hoe belangrijk het is om de juiste afbeeldingen te kiezen. Zorg er wel voor dat jouw profielafbeelding herkenbaar is. De gebruikers zullen je nog eenvoudiger vinden of herkennen als ze onder het tabblad ‘verkennen’ zoeken.
Fun-fact: deze afbeelding met 53.6 miljoen likes is de meest populaire afbeelding op Instagram.

  • Fotominiaturen: 161 x 161

  • Fotoformaat: 1080 x 1080

  • Instagram Stories: 1080 x 1920

Pinterest beeldafmetingen

Pinterest kan een social mediakanaal zijn om veel bezoekers naar de website te genereren. Ook voor je SEO activiteiten is het een belangrijk kanaal. Dit komt vooral omdat 90% van de Pinterest-pagina’s externe links zijn. Pinterest kan vooral belangrijk zijn voor bedrijven met tastbare producten. Het is dus erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je je Pinterest-pagina regelmatig optimaliseert en de juiste afbeeldingsformaten gebruikt.

  • Profielafbeelding: 165 x 165

  • Borden:

    222 x 150 pixels (grote thumbnail)
    55 x 55 (kleine thumbnail)

  • Pins: beeldverhouding van 2:3 tot 1:3.5

YouTube beeldafmetingen

YouTube heeft elke maand meer dan 1 miljard unieke gebruikers en is beschikbaar op honderden miljoenen apparaten. Meer dan 1 miljoen merken hebben zich al gerealiseerd dat YouTube een geweldige kans is om hun fans/potentiële klanten te bereiken.

  • Profielafbeelding: 800 x 800 (geeft 98 x 98 pixels weer op het bureaublad)

  • Omslagfoto: 2,560 x 1,440

  • Video uploads: 1280 x 720 (Minimaal HD)

  • Verschillende display formaten:

    • Tablet: 1,855 x 423
    • Mobiel: 1,546 x 423
    • TV display: 2,560 x 1,440
    • Desktop: 2,560 x 423

Hulp nodig?

Marco onze Photoshop-Magiër kan jou hierbij ondersteunen.