De kans is groot dat je over twee jaar meer zoekopdrachten inspreekt dan dat je er intypt. Dat is precies de reden van de opkomst van het gebruik van GoogleNow, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft). Wat is de toekomst van voice search en welke invloed heeft dit op het zoekgedrag van potentiële bezoekers?

De toekomst van voice search

Het aandeel van spraakgestuurde zoekopdrachten (voice search) ten opzichte van alle zoekopdrachten stijgt snel en de verwachting is dat dit steeds sneller zal stijgen. Met name omdat veel jongeren deze manier van zoeken al toepassen. De nieuwe assistenten van search van GoogleNow, Siri (Apple) en Cortana (Microsoft) zijn inmiddels al in staat om verdiepende vragen te stellen, zodat de zoekopdracht nog specifieker wordt. In de nabije toekomst zullen we dus steeds meer gaan praten tegen onze computers, tablets en smartphones als we zoeken op internet. Uit onderzoek van Google blijkt dat jongeren hierbij een ander gebruik dan volwassenen hebben:

Jongeren en voice search

Google Mobile Voice Study Infographic

Gesproken zoekopdrachten zijn niet alleen mogelijk op mobiel, maar ook via de desktop. Dit kan bijvoorbeeld als je de browser van Google gebruikt (Google Chrome). Aan de rechterkant zie je het microfoontje. Als je die aanklikt kun je zoekopdrachten geven.

Voice search in google

De invloed van voice search op SEO

Omdat de populariteit van voice search groeit, is het logisch dat zoekmachines zoals Google hun algoritme hierop aanpassen. Zoekopdrachten die via voice worden gegeven zijn namelijk anders dan zoekopdrachten die worden ingetypt. Ingetypte zoekopdrachten zijn vaak kort en krachtig, maar via voice worden zoekopdrachten in de natuurlijke taal uitgesproken. Het heeft hierdoor steeds minder zin om een pagina te optimaliseren voor 1 zoekwoord. Het is van belang om meer vanuit de gebruiker te redeneren. De vraag van de bezoeker moet centraal staan en deze moet zo goed mogelijk beantwoord worden. Als de verschillende zoekwoorden en zinnen elkaar versterken zal de vindbaarheid verbeteren.

Zoekopdracht die via Search worden gegeven zijn vaak in een vragende vorm en starten met een van de volgende woorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Het is daarom verstandig om na te gaan welke vraag de potentiële bezoekers van je website of webshop zullen stellen. Je kunt deze vraag formuleren en daar een antwoord op geven.

Hulp nodig?

Als je graag je website wil voorbereiden op de werking van voice search neem dan contact met ons op.