Voor veel webshops is het verpakken van online orders nog steeds een vervelende kostenfactor. De nadruk ligt sterk op de prijs. Het product moet goed beschermd worden, maar de verpakking heeft geen hoogwaardige uitstraling. Een gemiste kans, want een verpakking is een marketingtool bij uitstek.

Het verpakken van je product zou geen bijzaak moeten zijn, maar een tool om je te onderscheiden van de concurrent. Het is een verlengstuk van het bedrijfsimago. Een aantal bedrijven waarbij deze trend te zien is: bol.com, Wehkamp, Coolblue en de Bijenkorf.

Verkoop en de gemiddelde orderwaarde verhogen

Een verzenddoos is een krachtige marketingtool. Uit onderzoek is gebleken dat terugkerende klanten en herhalingskopers (klanten die drie keer of vaker een aankoop gedaan hebben) zeer waardevol zijn. Ze besteden over het algemeen meer per bestelling dan een nieuwe klant. De verzenddoos is een krachtig middel om herhalingsaankopen te stimuleren. Hoe kunt u dit het beste doen?

  1. Kortingcoupons meesturen voor een nieuwe bestelling.
  2. Gratis producten meesturen voor directe loyaliteit.
  3. Traktaties meesturen (beloning voor bestelling).
  4. Reviewverzoek versturen (klant komt terug en genereert extra content).
  5. Toevoegen van een catalogus/flyer.