Mensen met meerdere e-mailadressen beheren deze vaak door ze automatisch door te sturen naar één e-mailadres. Reuze handig, want alle e-mail komt zo in dezelfde postbus terecht. Maar pas op: als deze methode niet goed wordt toegepast, kan je e-mail niet aankomen of je domeinnaam zelfs op een spamlijst terechtkomen. We leggen daarom uit wat wel kan en wat je beter niet kunt doen.

Stel dat je voor je bedrijf de e-mailadressen ‘ ’ , ‘ ’ en een persoonlijke account ‘’ gebruikt. De e-mail die op de eerste twee accounts binnenkomt, wordt automatisch doorgestuurd (geforward) naar je persoonlijke account. Je stuurt in dit geval alle e-mail automatisch door naar een adres op hetzelfde domein. Dat levert vrijwel nooit problemen op.

Forwarden naar ander domein

Dit geldt helaas niet voor de veelgebruikte variant met het doorsturen van e-mail naar een Gmail-account of andere e-maildienst. De e-mail wordt in dat geval automatisch doorgestuurd naar een ander domein en dat levert vervelende problemen op. Ongewenste e-mail (spam) die in een van de mailboxen van je bedrijf terechtkomt, wordt dan automatisch doorgestuurd naar bijvoorbeeld ‘’. Google blokkeert die e-mail met spam erin en als dit maar vaak genoeg gebeurt, wordt alle e-mail van je domein geblokkeerd. Google kan je website bovendien op een lijst van verdachte domeinnamen plaatsen. Ook al zegt het bedrijf hier zelfs niets over, blijkt uit de praktijk dat de SEO-positie van je domeinnaam daardoor flink kan zakken.

Professioneel gebruik e-mail

Zelfs als er geen SPAM wordt doorgestuurd naar Gmail of een andere externe e-maildienstverlener en alle e-mail netjes aankomt, kleeft er een nadeel aan deze methode. Doorsturen naar diensten als Gmail betekent namelijk dat je op klanten reageert (Reply) met je Gmail-account. Dit ziet er minder professioneel uit dan een ‘reply’ vanuit een adres met je eigen domeinnaam erin.

Forwarden van e-mail naar één adres is dus veel minder handig dan het lijkt en is bovendien ook helemaal niet nodig. Het is namelijk heel eenvoudig om in e-mailprogramma’s zoals Outlook of Mail en op je smartphone meerdere accounts aan te maken en te beheren. In vrijwel alle e-mailprogramma’s kun je de inkomende e-mail van deze accounts afzonderlijk bekijken maar ook in één gezamenlijk venster.

Instellen van e-mailprogramma

Het is dus verstandig om automatische forwards naar een ander domein te vervangen door echte e-mailaccounts. Dit zijn de stappen die hiervoor nodig zijn:

  1. Maak eerst voor iedere forwarder een echte e-mailaccount aan. De belangrijkste instellingen die hiervoor nodig zijn, vind je in dit artikel: https://www.interwijs.nl/webhosting/veelgestelde-vraag/wat-zijn-de-e-mailinstellingen/
  2. Verwijder vervolgens de automatische forwarders. De instructies om een forwarder te verwijderen staan in dit artikel: https://www.interwijs.nl/webhosting/veelgestelde-vraag/hoe-stuur-ik-e-mail-door-naar-een-ander-e-mailaccount-forwarder-2/

Informatie over instellingen voor veel gebruikte e-mailprogramma’s als Outlook, Mail van Apple, maar ook het toevoegen van een e-mailaccount op een Android-toestel en iPhone staan in dit artikel: https://www.interwijs.nl/webhosting/veelgestelde-vragen-categorie/e-mail-instellen/