Vraagt u zich weleens af of de nieuwsbrief die u verstuurt wel aankomt bij de abonnees? Als u een nieuwsbrief verstuurt via een tool (zoals Mailchimp) of vanuit uw eigen mailprogramma, is het namelijk niet vanzelfsprekend dat deze nieuwsbrief ook aankomt.

Beveiliging tegen spam

Veel providers hebben recent het spamfilter zo ingesteld dat er bij een inkomende mail een technische controlevraag wordt gesteld aan de verzender. Er wordt gecontroleerd of de server die de e-mail verzendt, dat namens het domein van de verzender mag doen.

U kunt voorkomen dat uw nieuwsbrief om deze reden als spam wordt aangemerkt door het spamfilter van de ontvanger. Hiervoor is het nodig dat u de mailserver die de nieuwsbrief verstuurt, registreert op uw domein. U kunt dit doen door de mailserver toe te voegen via een SPF record. Simpel gezegd: u vertelt aan het domein dat de externe mailserver (bijvoorbeeld Mailchimp) namens u mag mailen.

Nieuwsbrief vanuit e-mailprogramma

Als u vanuit uw e-mailprogramma nieuwsbrieven verstuurt, kan er nog een reden zijn dat deze niet aankomen. Het kan zijn dat het aantal e-mails dat u kunt versturen, begrenst is. Deze begrenzing wordt door providers ingesteld om te voorkomen dat een robot spam verstuurt via de webserver van uw domein of via uw computer als deze is gehackt. Bij Interwijs is dit aantal ingesteld op 200 mails per 24 uur.

Ons advies is dan ook: gebruik een nieuwsbrievendienst voor het versturen van grotere hoeveelheden nieuwsbrieven en niet uw eigen e-mailprogramma. Registreer de server van dit programma met een SPF record op uw domein.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij het toevoegen van een SPF record? Neem dan contact met ons op. Wij geven u graag advies.

belons

0522 – 24 36 66