Ruim 51% van alle e-mails wordt tegenwoordig geopend op een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet. Ondanks deze cijfers zijn er organisaties die hun e-mailnieuwsbrieven niet optimaliseren voor mobiel. Een gemiste kans.

Een e-mail die niet is geoptimaliseerd voor smartphones en tablets leidt snel tot irritatie bij de ontvanger. Denk hierbij aan te kleine letters of afbeeldingen die niet goed in beeld komen. Het is dan ook de moeite waard om uw e-mail af te stemmen op de mobiele gebruiker, zodat de boodschap bij de lezer overkomt. Maar hoe kunt u dit het beste doen?

Responsive design

U kunt er voor kiezen om uw e-mailnieuwsbrief responsive te maken. Net als bij een website past het ontwerp zich dan aan op basis van de schermresolutie. Zo ziet de nieuwsbrief er goed uit op ieder apparaat.

Basis elementen

Daarnaast zijn er nog een aantal basis elementen die de gebruiksvriendelijkheid op een mobiel apparaat verhogen:

  1. Onderwerpregel: de ruimte is beperkt, dus hou het kort (tussen de 35 en 40 tekens).
  2. Lettertype: Gebruik een groter lettertype om het lezen gemakkelijker te maken.
  3. Buttons: Hyperlinks zijn lastiger aan te raken dan een button. Gebruik dan ook buttons en zorg ervoor dat deze minimaal 44 x 44 pixels groot zijn.
  4. Afbeeldingen: Beperk het aantal afbeeldingen om de laadtijd zo laag mogelijk te houden.

Wilt u meer weten over het optimaliseren van e-mailnieuwsbrieven voor mobiele apparaten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.