Het kan zijn dat uw nieuwsbrief als spam wordt aangemerkt door de spamfilter van de ontvanger. Dit kan voorkomen als u een externe tool (zoals Mailchimp) gebruikt om nieuwsbrieven te versturen.

Veel providers hebben recent de spamfilter zo ingesteld dat er bij een inkomende mail een technische controlevraag wordt gesteld aan de verzender. Er wordt gecontroleerd of de server die de e-mail verzendt, dat namens het domein van de verzender mag doen.

U kunt voorkomen dat uw nieuwsbrief om deze reden als spam wordt aangemerkt door de spamfilter van de ontvanger. Hiervoor is het nodig dat u de mailserver die de nieuwsbrief verstuurt, registreert op uw domein. U kunt dit doen door de mailserver toe te voegen via een SPF record. Simpel gezegd: u vertelt aan het domein dat de externe mailserver (bijvoorbeeld Mailchimp) namens u mag mailen.

Hiermee verkleint u de kans dat uw nieuwsbrief als spam wordt aangemerkt. Uiteraard kan op basis van inhoud altijd nog bepaald worden of uw nieuwsbrief ongewenst is.

Nieuwsbrief vanuit e-mailprogramma

Als u vanuit uw e-mailprogramma nieuwsbrieven verstuurt, kan er nog een reden zijn dat deze niet aankomen. Het kan zijn dat het aantal e-mails dat u kunt versturen, begrensd is. Deze begrenzing wordt door providers ingesteld om te voorkomen dat een robot spam verstuurt via de webserver van uw domein of via uw computer als deze is gehackt. Bij Interwijs is deze limiet ingesteld op 300 mails per dag.

Ons advies is dan ook: gebruik een nieuwsbrievendienst voor het versturen van grotere hoeveelheden nieuwsbrieven en niet uw eigen e-mailprogramma. Registreer de server van dit programma met een SPF record op uw domein.

Heeft deze FAQ je geholpen bij je probleem?