SPAM is een groot probleem geworden. Om dit probleem in te dammen is het versturen van e-mail de laatste jaren aan steeds meer eisen gebonden. Je dient er dus voor te zorgen dat jouw e-mailinstellingen aan deze eisen voldoen. Daarnaast dienen providers ook deze nieuwe eisen toe te passen. Als jouw e-mailinstellingen niet goed staan of een provider niet aan deze eisen voldoet, dan kan het gebeuren dat je niet alle e-mail binnenkrijgt of jouw verstuurde e-mail niet terecht komt bij de geadresseerde.

Heb jij het idee dat je soms e-mails niet ontvangt?

Controleer je SPAM map. Er zijn namelijk controles op de “echtheid” van e-mails. Als die daar niet aan voldoen, komt een e-mail in de SPAM map. Meer over hoe e-mail wordt beveiligd tegen SPAM lees je hier.
Hiervoor dient je e-mail als IMAP ingesteld te zijn. Controleer in je e-mailaccount of je je e-mail binnenhaalt middels IMAP of POP.

Ingesteld met IMAP? Prima, dan kun je in je SPAM mapje kijken of daar de missende e-mails terecht zijn gekomen. Verplaats ze dan naar je Postvak In zodat je je e-mailprogramma leert dat dit geen SPAM is. Op dezelfde manier kun je ook SPAM e-mails verplaatsen van je Postvak In naar je SPAM mapje zodat je e-mailprogramma leert wat wel SPAM is.

Ingesteld met POP? SPAM en ook e-mails die onterecht als SPAM worden gemarkeerd komen in het SPAM mapje op de server. Als je e-mailaccount is ingesteld met POP zie je deze e-mails dus niet. Hoe je de instelling van POP wijzigt naar IMAP lees je in onze FAQ Wijzig je e-mailinstellingen van POP naar IMAP. 
Een andere optie is je e-mail bekijken in de Webmail.

Krijg je klachten dat jouw e-mails soms niet aankomen?

Controleer dan als eerste of de juiste uitgaande e-mailserver staat ingesteld. Als dat niet het geval is, zal je e-mail vaak als SPAM worden aangemerkt. Welke uitgaande e-mailserver ingesteld moet zijn en hoe je die instelt lees je in onze FAQ Welke uitgaande mailserver moet ik gebruiken?

Gebruik je de juiste uitgaande e-mailserver maar krijg je nog steeds klachten?

Check dan of jouw e-mail en e-mailinstellingen aan de juiste eisen voldoen. Dit geldt voor je e-mailprogramma maar denk ook aan je boekhoudprogramma en nieuwsbriefprogramma e.d. waarmee je e-mails verstuurt zoals facturen en nieuwsbrieven. Je e-mail kun je eenvoudig testen via https://www.mail-tester.com/

Stuur een e-mail naar het e-mailadres dat in het venster verschijnt. Zorg ervoor dat deze e-mail zoveel mogelijk lijkt op een e-mail die je normaliter zou versturen. Een lege e-mail levert sowieso al een slechter resultaat op. Nadat je de test e-mail hebt gestuurd, klik je op de knop “Check vervolgens je score”.

Allemaal groene vinkjes? Super, dan staat bij jou alles goed ingesteld.

Betekent dit automatisch dat je e-mail altijd aankomt? Nee, helaas heeft dit ook te maken met hoe het SPAM filter van de geadresseerde werkt en wat hij geleerd heeft.

Voorbeeld:

Je stuurt een nieuwsbrief naar 100 geadresseerden. Een aantal ontvangers markeren jouw e-mail als SPAM. Dan zal voortaan jouw nieuwsbrief bij de overige geadresseerden ook sneller als SPAM gemarkeerd worden.

Oranje of rode vinkjes. Dan is er werk aan de winkel. Klik op de desbetreffende melding en je krijgt een toelichting waarom dit onderdeel lager scoort zodat je weet wat je daaraan kunt doen. Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Heeft deze FAQ je geholpen bij je probleem?