Elke seconde wordt wereldwijd zo’n 99.000 keer op de zoekknop (of Enter) geklikt. Om een veilige online omgeving te waarborgen, heeft Google nu een stap verder gezet met Google Ads-verificatie. Dit betekent dat iedereen met een Google Ads-account een identiteitsverificatie moet doorlopen. Heb jij een geldig Google Ads-account? Dan heb je waarschijnlijk al een melding ontvangen over deze nieuwe verplichting.

Wat is de Google Ads verificatie?

Google heeft al verschillende maatregelen genomen om ongepaste advertenties tegen te gaan, waaronder het opstellen van de Google Ad Policy. Deze richtlijnen geven aan welke content wel en niet is toegestaan in advertenties, zoals inhoud gericht op kinderen, politieke content, en advertenties met alcohol. Google introduceert nu de verificatie als extra beveiligingslaag. De reden hiervoor is door Google zeer helder gecommuniceerd!

  • Meer opties voor geverifieerde adverteerders: Google kan geverifieerde adverteerders exclusieve opties en functies bieden die voor niet-geverifieerde accounts niet beschikbaar zijn.
  • Informatie voor gebruikers: Google Ads-gebruikers krijgen meer informatie over de adverteerder, zodat ze beter kunnen beslissen of ze op de advertentie willen klikken.
  • Betrouwbaarheid van jouw merk versterken: Door de verificatie is jouw merk als adverteerder direct herkenbaar, wat vertrouwen wekt bij potentiële klanten.
  • Bescherming tegen merknaammisbruik: Verificatie maakt het moeilijker voor derden om ten onrechte jouw merknaam te gebruiken.

Met deze stappen wil Google een transparantere, veiligere advertentieomgeving creëren die zowel adverteerders als gebruikers ten goede komt.

Het Google Ads verificatieprogramma voor adverteerders is Google’s centrale verificatieprogramma voor identiteits- en bedrijfsverificatie. Dit programma bestaat uit een aantal stappen die je als adverteerder moet doorlopen om je account te verifiëren..

Google vraagt hierbij om enkele basisgegevens over je bedrijf en identiteit. Na ontvangst van de aanvraag heb je 30 dagen om de verificatie te starten en daarna nog eens 30 dagen om deze volledig af te ronden.

Adverteerdersverificatie afronden draagt ook bij aan de kwaliteitsscore, met als resultaat een betere positie tegen een lagere prijs.

Waarom wil Google jouw identiteit verifiëren?

Google stelt dat de verificatie van alle advertentie-accounts noodzakelijk is voor een veilige en betrouwbare advertentie-ervaring. Het doel is om gebruikers snel inzicht te geven in wie de adverteerder is en waar deze gevestigd is.

Met deze verificatie wil Google het vertrouwen van gebruikers vergroten door aan te tonen dat adverteerders door Google zijn gecontroleerd. Hoe werkt dit? Bij een geverifieerde adverteerder verschijnt een pictogram naast de URL van de advertentie. Als gebruikers hierop klikken, zien ze informatie zoals de naam en locatie van de organisatie, plus de verificatiestatus. Dit helpt hen om bewust te beslissen of ze op de advertentie willen klikken.

Hoe moet ik de adverteerdersverificatie doorlopen?

Wacht op de verificatiemelding: Je ontvangt van Google een melding in je Ads-account zodra je aan de beurt bent voor verificatie. Het verificatieprogramma voor adverteerders bestaat uit drie stappen. Afhankelijk van je situatie kan het zijn dat je al deze drie stappen moet doorlopen.

1. Basisinformatie

Als eerste zijn er de basisvragen: wat voor bedrijf ben je, in welke branche ben je actief.
Hierna zal gevraagd worden om identiteitsverificatie.
Het kan zijn dat Google om meer bedrijfsinformatie vraagt in het deel bedrijfsvoering. Hiervoor krijg je dan nog eens 30 dagen de tijd.

Je moet een van de volgende registratiedocumenten indienen voor identiteitsverificatie voor adverteerders:

  • bevestig je bedrijfsnaam door de oprichtingsakte of registratiecertificaat
  • uittreksel uit het handelsregister (bijvoorbeeld: uittreksel van de Kamer van Koophandel)
  • certificaat voor btw-registratie
  • DUNS-nummer

2. Verificatie van je identiteit

Individuen en gemachtigde vertegenwoordigers moeten als onderdeel van het verificatieprogramma een identiteitsbewijs met foto indienen dat is uitgegeven door de overheid van een van de landen in de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland. Dit zijn geaccepteerde documenten:

  • paspoort
  • identiteitsbewijs
  • rijbewijs
  • verblijfsvergunning

Houd rekening met dat je de juiste Individuen en gemachtigde vertegenwoordigers instelt voordat jij aan het verificatieprogramma begint. De naam op het ID en op het betalingsprofiel van de primair contactpersoon moeten exact hetzelfde zijn. De gegevens kunnen niet meer veranderd worden zodra het proces is gestart.

3. Verificatie van je bedrijfsvoering

Afhankelijk van de antwoorden die je geeft in het gedeelte ‘Over uw bedrijf’, kan Google Ads je mogelijk vragen om bepaalde bedrijfsgegevens te verifiëren (indien van toepassing). Ook kan Google aanvullende documenten opvragen, zoals informatie over het bedrijfsmodel, de bedrijfsregistratie, de aard van de aangeboden diensten, bedrijfsbeleid, de relatie met geadverteerde merken of producten, of eventuele relaties met derden (indien van toepassing).

Je hebt 30 dagen de tijd om het verificatieproces voor je bedrijfsvoering en eventuele andere vereiste verificaties af te ronden, nadat je hiermee bent begonnen.

Voorbeelden van de verificatieprogramma’s die je misschien moet doorlopen

Meestal is het voltooien van de identiteitsverificatie voldoende om je Google Ads-account actief te houden. Mocht je echter problemen ondervinden of vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen bij het succesvol afronden van het verificatieproces voor je Google Ads-account.