Elke seconde wordt wereldwijd ongeveer 99.000 keer op de zoekknop (of Enter) geklikt. Google Ads verificatie is een volgende stap in de richting van het creëren van een veilige online omgeving. Iedereen die een Google Ads-account heeft, wordt nu onderworpen aan identiteitsverificatie. Als je een geldig Google Ads-account hebt, is het mogelijk dat je al een melding hierover hebt ontvangen.

Wat is de Google Ads verificatie?

Google heeft tot nu toe al verschillende stappen genomen om te voorkomen dat ongepaste advertenties worden weergegeven, namelijk in de vorm van een Google Ad Policy. In deze beleidsregels worden bijvoorbeeld richtlijnen gegeven met betrekking tot advertenties met inhoud voor kinderen, politieke content, advertenties met alcohol in beeld etc. Google introduceert nu de verificatie als aanvulling hierop. De reden hiervoor is door Google zeer helder gecommuniceerd!

  • uitgebreidere opties aan geverifieerde adverteerders te kunnen bieden
  • Google Ads-ontvangers te informeren, zodat ze een betere overweging kunnen maken om al dan niet op de advertentie te klikken.
  • het versterken van de betrouwbaarheid rond je merk
  • voorkomen dat derden jouw merknaam kunnen opeisen

Het verificatieprogramma voor adverteerders is het uniforme verificatieprogramma van Google dat zowel identiteitsverificatie als verificatie van jouw bedrijfsvoering betreft. Het programma omvat een reeks stappen die adverteerders zoals jij moeten doorlopen.

In het kader van dit programma vraagt Google jou om bepaalde basisinformatie over je bedrijf en identiteit te verstrekken. Je hebt vervolgens 30 dagen de tijd om de verificatie te starten en nog eens 30 dagen om hem af te ronden.

Adverteerdersverificatie afronden draagt ook bij aan de kwaliteitsscore, met als resultaat een betere positie tegen een lagere prijs.

Waarom wil Google jouw identiteit verifiëren?

Google beweert dat de verificatie van alle accounts noodzakelijk is om een veilige en betrouwbare advertentie-ervaring voor gebruikers te waarborgen. Het doel van Google is om gebruikers gemakkelijker te laten achterhalen wie de adverteerder is en waar deze gevestigd is.

Bovendien wil Google het vertrouwen van gebruikers vergroten door aan te tonen dat de adverteerder door Google is gecontroleerd. In de praktijk werkt dit als volgt: als een adverteerder is geverifieerd, kan een gebruiker die meer informatie wil over de adverteerder op een pictogram naast de URL van de advertentie klikken. De gebruiker krijgt dan toegang tot gegevens zoals de naam van de organisatie en de locatie van de adverteerder, evenals informatie over de verificatiestatus. Dit stelt gebruikers in staat om beter te overwegen of ze al dan niet op de advertentie willen klikken.

Hoe moet ik de verificatie doorlopen?

Het verificatieprogramma voor adverteerders bestaat uit de drie volgende stappen. Afhankelijk van bepaalde factoren kan het zijn dat je drie stappen moet doorlopen.

1. Over uw bedrijf

Als eerste zijn er de basisvragen: wat voor bedrijf ben je, in welke branche ben je actief.
Hierna zal gevraagd worden om identiteitsverificatie.
Het kan zijn dat Google om meer bedrijfsinformatie vraagt in het deel bedrijfsvoering. Hiervoor krijg je dan nog eens 30 dagen de tijd.

Je moet een van de volgende registratiedocumenten indienen voor identiteitsverificatie voor adverteerders:

  • bevestig je bedrijfsnaam door de oprichtingsakte of registratiecertificaat
  • uittreksel uit het handelsregister (bijvoorbeeld: uittreksel van de Kamer van Koophandel)
  • certificaat voor btw-registratie
  • DUNS-nummer

2. Verificatie van je identiteit

Individuen en gemachtigde vertegenwoordigers moeten als onderdeel van het verificatieprogramma een identiteitsbewijs met foto indienen dat is uitgegeven door de overheid van een van de landen in de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland. Dit zijn geaccepteerde documenten:

  • paspoort
  • identiteitsbewijs
  • rijbewijs
  • verblijfsvergunning

Houd rekening met dat je de juiste Individuen en gemachtigde vertegenwoordigers instelt voordat jij aan het verificatieprogramma begint. De naam op het ID en op het betalingsprofiel van de primair contactpersoon moeten exact hetzelfde zijn. De gegevens kunnen niet meer veranderd worden zodra het proces is gestart.

3. Verificatie van je bedrijfsvoering

Afhankelijk van de antwoorden op de vragen in het gedeelte ‘Over uw bedrijf’, kan Google Ads mogelijk verzoeken om bepaalde bedrijfsgegevens te verifiëren (indien van toepassing). Bovendien kunnen zij vragen om aanvullende documenten te verstrekken, zoals informatie over het bedrijfsmodel, bedrijfsregistratie, de aard van de aangeboden diensten, bedrijfsbeleid, de relatie met geadverteerde merken of producten, of eventuele relaties met derden (indien van toepassing).
Je hebt 30 dagen de tijd om het verificatieproces voor de bedrijfsvoering en eventuele andere verificatieprocedures (indien vereist) af te ronden nadat je hiermee bent begonnen.

Voorbeelden van de verificatieprogramma’s die je misschien moet doorlopen

Meestal volstaat identiteitsverificatie om je Google Ads-account actief te houden. Als je echter problemen ondervindt of vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij kunnen je assisteren bij het succesvol afronden van het identiteitsverificatieproces voor je Google Ads-account.